100 BREDA IN BUSINESS Leendert van den Born Autogroep opende onlangs een nieuwe vestiging in Waalwijk en het filiaal in Tilburg kreeg een nieuwe uitstraling. De Nissan- en Kia-dealer die ook vestigingen in Breda, Oosterhout en Roosendaal heeft, wil in 2018 nog meer groeien én verduurzamen. Wij zetten in op een toekomst Duurzame Snelheid Eigenaar Bart van den Born kreeg met de paplepel ingegoten dat Nissan het ‘beste merk van Nederland’ is. Zijn vader Leendert had een autobedrijf en was Nissan dealer. Bart hecht aan zijn eerste auto, een Nissan Patrol, dan ook veel waarde. Bijna tien jaar geleden veroverde ook Kia zijn hart en de liefde is alleen maar meer gegroeid na het bezoek aan de fabriek in Zuid-Korea. “Qua instelling hebben Nissan en Kia overeenkomsten; ze streven beide naar hoogwaardige kwaliteit. Soms bijten bepaalde modellen elkaar ook, maar over het algemeen past het goed bij elkaar.” Ieder merk trekt ook een bepaalde doelgroep. Zo zijn de diverse modellen van Kia in trek bij jonge gezinnen en is Nissan onder andere interessant voor de zakelijke markt. Klant is geen nummer Leendert van den Born Autogroep is een ambitieus familiebedrijf dat al meer dan vijftig jaar bestaat en waar ruimte is voor ontwikkeling en vernieuwing. Hoewel het bedrijf zichzelf tegenwoordig ‘autogroep’ noemt, wil het benadrukken dat klanten geen nummer zijn. “Wij zijn een gastvrij, gemoedelijk en informeel bedrijf dat graag samen met de klant aan een totaaloplossing werkt.” Een totaaloplossing bij Leendert van den Born Autogroep betekent zowel de verkoop van een nieuwe auto of occasion als het verrichten van onderhoud en service. Dat biedt het bedrijf ook voor de zakelijke markt aan. Sinds kort beschikt de autodealer over een accountmanager die enkel werkzaam is voor de zakelijke markt. Hij kent de klanten en hun bedrijven waardoor hij snel tot de kern kan komen. “We hebben dan ook een uitgebreid aanbod aan bedrijfswagens, ook elektrisch.” Een auto die energie afgeeft Een van de klanten van Leendert van den Born Autogroep is gemeente Breda. Het bedrijf heeft diverse auto’s aan de gemeente geleverd en is minimaal acht jaar verantwoordelijk voor het onderhoud ervan. Ook treedt de autodealer op als partner in een pilot om Breda nog schoner te maken. Zo stond er tijdens Koningsdag in Breda een Nissan Leaf in de stad die ervoor zorgde dat een kinderattractie kon draaien. Er was dus geen aggregaat nodig. Volgens Van den Born is Nissan op dit moment het enige merk op de markt dat een elektrische auto heeft die niet alleen in de batterij energie opslaat, maar het ook kan afgeven aan het elektriciteitsnet. In de pilot willen de gemeente en het autobedrijf dit nog verder uitbouwen. Erkend Duurzaam Plus Bij Leendert van den Born is duurzaamheid een belangrijk onderwerp. Het bedrijf beschikt over het certificaat ‘Erkend Duurzaam’ dat BOVAG-dealers ontvangen die maatschappelijk verantwoord ondernemen en het milieu in hun bedrijfsvoering aantoonbaar een warm hart toedragen. Met behulp van een bedrijfsscan wordt in kaart gebracht in hoeverre de bedrijfsvoering duurzaam is. Tijdens de eerste scan in 2013 scoorde het autobedrijf 72 procent. Dat percentage is dit jaar gestegen naar 81 procent waardoor het bedrijf in aanmerking komt voor het certificaat ‘Erkend Duurzaam Plus’. Dit betekent in de dagelijkse praktijk dat Leendert van den Born alleen nog maar stille, zuinige banden verkoopt en gebruikte banden op een milieuvriendelijke wijze afvoert. Full service autobedrijf Bart van den Born wil met zijn bedrijf nog meer groeien. Of dat in het aantal vestigingen is, weet hij nog niet, maar in ieder geval in volume. “Daarnaast willen we een full service autobedrijf worden, zodat we alle facetten van verkoop en service in eigen huis hebben. Dat gaan we dit jaar uitrollen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=