Breda in Business 2019
General manager Fred van der Ploeg (55), Giel van Beek, service planner (29) en accountmanager Roy Beerens (30), proberen mij wegwijs te maken in de wereld van droog- en filtertechniek. Adsorbenten oftewel droogmiddelen, atmosferische luchtdroging, filters, compressors, persluchtdroging; de technische termen vliegen me om de oren. Giel ziet mijn onwetende blik en lacht: “we verkopen droogmiddelen voor persluchtdrogers en we leveren reserveonderdelen voor deze installaties. Daarnaast verlenen we optimale service en doen we aan aftersales”. Roy vult aan: “we zijn een handelsonderneming en combineren verschillende producten tot een complete servicekit. Die gaat rechtstreeks naar de eindgebruiker”. Nichemarkt Eén van vijf pijlers van D & F Techniek is gericht op leveringen aan brouwerijen in Afrika. Een nichemarkt met ca. 2 miljoen omzet. “We leveren filters en hardware componenten aan 70 brouwerijen in 14 verschillende landen. Dit proces regelen we van A tot Z. Onze uitdaging is dat ieder Afrikaans land zijn eigen richtlijnen heeft. De ultra-modernste Greenfield brouwerij in Ethiopië is de meest recente aanwinst in onze klantenportefeuille”, vertelt Fred trots. “Cup-a-soup is ook een aansprekend voorbeeld waarbij luchtdroogtechniek gebruikt wordt en wist je dat alle productielijnen in fabrieken aangestuurd worden met perslucht?” Mij is duidelijk dat D & F Techniek internationaal opereert op een nichemarkt in heel veel branches. Verlengstuk van de klant Roy houdt zich met name bezig met de verkoop van adsorbenten. Hij kwam 5 jaar geleden van school en is meteen bij D & F Techniek gaan werken. “Ik run hier mijn eigen productwinkel. Ik ben volledig vrij om initiatief te nemen en op te pakken wat ik denk dat interessant is.” Hij acteert in veel verschillende bedrijfstakken: van defensie (luchtdrogers in de munitieopslag), raffinaderijen, waterleidingmaatschappijen, foodindustrie (vleesverwerking en snoep) tot farmacie. D & F Techniek is continu op zoek naar nieuwe technieken. “Zo zijn we in gesprek met een start-up voor ozon filters en als klanten vragen naar een bepaald nieuw product, bijvoorbeeld actief kool, gaan we erachteraan. We doen eigenlijk wat we leuk vinden en zijn daarbij een verlengstuk van de klant. We maken waar wat we beloven. Klanten kunnen rekenen op een snelle reactie en snelle levering. We hebben veel producten op voorraad. Dat is belangrijk voor onze klanten”, vertelt Roy tevreden. Hart voor de zaak De sfeer binnen het bedrijf is goed. Het is een grote familie, waar collega’s elkaar door en door kennen en elkaars werk over kunnen nemen. Het ziekteverzuim is verwaarloosbaar. “Iedereen gaat met plezier naar het werk. We houden van een lolletje en houden elkaar regelmatig voor de gek. De vrijdagmiddag borrel en woensdag friet dag staan vast op de agenda”, vertelt Fred vrolijk. Giel heeft zijn draai gevonden in deze familie. “Toen ik hier 2,5 jaar geleden solliciteerde, had ik niet alleen met Ben, Inge en Fred een gesprek, maar met alle medewerkers. Zo gaat dat hier. Iedereen is oprecht in elkaar geïnteresseerd. Ik krijg mijn eigen verantwoordelijkheden, ben vrij in handelen en heb mogelijkheden om cursussen te volgen en te groeien in de organisatie. In mijn beleving doet ieder zijn eigen ding, maar iedereen voelt zich verantwoordelijk voor de klanten. Dat is geen moeten, maar gaat vanzelf; hart voor de zaak.” We doenwat we leuk vinden en zijndaarbij eenverlengstuk vande klant Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor de klanten 102 BREDA IN BUSINESS
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=