9 en de juiste mensen op de juiste plekken gezet. Alles gaat nu veel gestructureerder: waar maken we winst, waar maken we verlies en waar gaan we komend jaar in investeren. Tot twee jaar geleden handelde ik puur vanuit mijn onderbuikgevoel. Dat is een lange tijd heel erg goed gegaan, alleen met de huidige omvang kan dat niet meer. We werken nu dus minder op basis van intuïtie en meer op basis van cijfers en verwachtingen. Alhoewel ik wel vind dat je op z’n tijd risico’s moet nemen, anders kom je nooit verder. We zijn bijvoorbeeld aan de achterkant van ons huidige nieuwe pand in Breda nog 4000 vierkante meter warehouse aan het aanbouwen en dat is wel puur op intuïtie, omdat ik weet dat de vraag naar opslagcapaciteiten in Breda groot is. Inmiddels zijn er al wel gesprekken voor de ruimte en weet zeker dat ook dit weer goed gaat komen.” 6. WAT STAAT BIJ NOUWENS TRANSPORT VOOROP OM EEN GROTE SPELER TE BLIJVEN IN DEZE BRANCHE EN HOE ONDERSCHEIDT JOUW BEDRIJF ZICH? “We willen niet zozeer de grootste speler worden en we hebben ook geen doel om over tien jaar twee keer zo groot te zijn, maar we willen wel de beste blijven in onze nichemarkt met de beste marge. Het is voor ons belangrijk ommet leuke klanten partnerships op te bouwen en op een verantwoorde manier door te groeien. Er heerst heel erg een familiecultuur en we werken alleen maar met Nederlandstalige chauffeurs. Ondanks de grootte zijn we nog steeds een platte organisatie. In het begin zaten mensen bij ons thuis aan de keukentafel om een auto op te halen en dat kan natuurlijk niet meer, maar we doen er alles aan om het zo laagdrempelig mogelijk te houden. Chauffeurs lopen zo bij mij binnen en we regelen regelmatig bourgondische activiteiten om toch die familiaire sfeer te kunnen behouden. Onze kerstborrel is best wel fameus en daar wil iedereen bij zijn. We pakken altijd groots uit en daar staan we zelfs om bekend. Het is vooral belangrijk dat iedereen het naar z’n zin heeft en daar proberen we alles aan te doen binnen de mogelijkheden die we hebben.” 7. WAT ZAL ER HET MEEST GAAN VERANDEREN BINNEN DEZE SECTOR IN DE TOEKOMST? EN HOE KIJK JIJ DAAR TEGENAAN? “Ik ben over het algemeen heel positief gestemd, maar voor de toekomst van transport zie ik nog wel wat problemen aankomen. Denk bijvoorbeeld aan het klimaat. Duurzaamheid wordt echt een issue. We hebben een modern wagenpark en onze dieseltrucks voldoen allemaal aan de Euro 6-norm; dat is de hoogste norm op het gebied van zuinigheid en uitstoot. Op dat gebied doen we dus eigenlijk alles wat we kunnen doen, want dat is het schoonste wat je kunt rijden naast elektrisch. Ook ons pand in Breda is helemaal duurzaammet zonnepanelen, en we nemen deel aan het CO2-reductieprogramma Lean & Green. Maar als je kijkt naar CO2-reductie, dan staat elektrisch rijden voor vrachtwagens nog in de kinderschoenen, omdat het voor lange afstanden niet ideaal is. Daar zie ik wel wat beren op de weg. Een volgend probleem is het personeelstekort. We proberen nu op allerlei manieren chauffeurs te werven en naar ons toe te trekken. We hebben momenteel zelfs 10 vacatures openstaan. Nog een probleem in de toekomst zijn de steeds langer wordende files. Zeker nu de herfst weer begonnen is, wordt het alleen maar erger. Alle grote steden zijn helemaal dichtgeslibd; Parijs, London, Amsterdam. Dit zijn wel grote uitdagingen voor ons en een groot aandachtspunt voor de toekomst.” 8. KUN JE ALS GROTE NAC-SPONOR WAT MEER VERTELLEN OVER JE LIEFDE VOOR NAC EN DE STAD BREDA? “Ik ben heel erg bij NAC betrokken en kom er al mijn hele leven. Het begon met een seizoenkaart en nu heb ik met een aantal vrienden een businessunit; de NOAD-Box. De gezelligste box van Breda! Op vrijdagavond kijken we daar onder het genot van een biertje een voetbalwedstrijd. Dat is mijn ontspanning. Wellicht ga ik de sponsoring weer wat uitbreiden als er vanuit het management weer de juiste besluiten worden genomen en de sportieve prestaties de goede kant opgaan. Ze zijn het laatste half jaar wel weer goed bezig. We zijn natuurlijk ook enormmet de stad Breda verbonden. Veel mensen die bij ons werken die wonen in Breda en Breda staat in ons logo. Ik heb heel veel contact met de gemeente Breda. De gemeente heeft projecten ommensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer opnieuw een baan te geven en daar werken wij actief aan mee. We proberen mensen maatschappelijk gezien een tweede kans te geven. Op alle fronten is de gemeente goed voor ons en wij voor de gemeente. Dat werkt eigenlijk twee kanten op.” 9. WAT ZIJN DE TOEKOMSTPLANNEN EN STAAT ER AL EEN VOLGENDE GENERATIE KLAAR OM NOUWENS TRANSPORT IN DE TOEKOMST OVER TE NEMEN? “Volgend jaar vieren we het 25-jarig jubileum van Nouwens Transport. Dat had ik nooit durven dromen dat we zo ver zouden komen, dus dat is wel echt een mijlpaal. Ik word dan zelf 50, dus dat gaan we sowieso goed vieren. Onze zoon Gijs, die nu 15 jaar is, wast in het weekend vrachtwagens bij ons. Hij is steeds meer betrokken bij de zaak, maar ik zal hem nooit pushen om deze kant uit te komen of het bedrijf over te nemen. Een transportbedrijf runnen is een hele verantwoordelijkheid en hij moet zelf uitvinden wat hij nou eigenlijk leuk vindt. Als dat geen transport is, dan ga ik hem aanmoedigen om iets anders te doen en dat vind ik dan ook prima. De opvolging van Nouwens is dus nog niet 100 procent geregeld hoor.” BREDA BUSINESS & LIFESTYLE 115
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=